Projekt Prales, oceány, moře
Konec května byl v naší škole ve znamení projektových dnů. Škola žila pralesem, moři, oceány. Po dva dny se děti od prvních do devátých tříd scházely ve 14 skupinách a dozvídali se o svém tématu z knih, časopisů, filmů či internetu, kreslily, stříhaly, vyráběly palmy, slony, tygry, lemury, gorily, ale také prales, moře, Antarktidu, tučňáky a psaly povídání o zvířatech, rostlinách, významu a ohrožení daného ekosystému.
Součástí projektu byly také besedy a promítání se zástupci sdružení Prales dětem, panem Milanem Jeglíkem a paní Zuzanou Kolouškovou, kteří hovořili o své práci a životě v pralese na Sumatře a okolních mořích. Viděli jsme nádhernou přírodu, ve které oni žijí a pomáhají ji chránit pro nás všechny, ale také apokalypsu pralesů vlivem zakládání plantáží hlavně palmy olejné, jejíž olej jíme (aniž si to uvědomujeme) ve spoustě potravin a používáme jej v kosmetice, pracích prostředcích, biopalivech. Ani oceány nejsou ušetřeny – nadměrný rybolov, nezákonný lov kytovců, plasty, chemikálie, oteplování mořské vody dílo zkázy dovrší i zde.
My jako partnerská škola sdružení Prales dětem jsme na „záchranu tamní přírody“ přispěli 9000 Kč ze vstupného a dalšími aktivitami ještě asi 3500 Kč. Vždyť pralesy jsou plícemi planety, zdrojem vody, stabilizátorem klimatu, „zelenou lékárnou“, „zahradou“ s kořením a ovocem a v neposlední řadě také místem pro život více než 50% druhů živočichů a rostlin na Zemi! Moře a oceány mají podobný význam. Naše děti měly radost, že jsme dokázali získat finanční prostředky na podporu aktivit tohoto sdružení, které, mimo jiné, dělá dobré jméno České republice ve 4. nejlidnatější zemi světa – Indonésii.
Součástí projektu je také výstava všech prací na chodbách 1. patra školy, kde bude k vidění ještě do 10. června. Děti vyšších ročníků zde hledají odpovědi na otázky z pracovního listu, který je tečkou za vydařeným projektem.
Hodnocení projektu přenechám dětem:
„Líbylo se mi vše na tady tom Projektu. Nelíbilo se mi, jak ty malé děcka dělali binec a jak řvali. Chtěla by sem ten projekt aji příští rok znovu!!“
„Na projektu se mi líbilo vše, jak všichni něco dělali. A výsledek si myslím byl hodně pěkný. Nemám něco, co by se mi nelíbilo, všechno bylo v pohodě.“
„Líbilo se mi, že jsme byli namíchaní od 1. do 9. třídy, protože jsem se bavila s lidma, s kterýma se normálně nebavím. Nelíbilo se mi, když někdo křičel apod., protože nemám ráda hluk.“
„Na projektu se mi líbilo vše a nejvíce přednáška Green Life. Na projektu se mi nelíbilo chování některých žáků.“
„ Mě se líbilo fšecko.“ žák z 1.B
“Mě se nejvíce líbilo pracovat na tygrovi, protože jsem věděl, že bude moc pěkný na projekt. Moc se mi nelíbilo, jak někdo nic nedělal a nepomáhal protože myslí jen na sebe.“
„Nejvíce se mi líbilo, že jsme se všichni zvládli sjednotit a něco dokázat.“
„Líbilo se mi spolupracovat s jinými spolužáky a malými dětmi a celkově se mi projekt líbil. Myslím, že se nám to povedlo. A ještě se mi líbilo prodávat různé věci na podporu pralesů. Nejlepší tečka byla, že jsme zachránili 270 metrů čtverečních pralesů.“
Lenka Černá